Většina lidí nemá ráda konflikty a řeší je různými způsoby. Nejčastěji se jim snažíme vyhnout. Nechceme vědět, že jsme někomu ublížili, a nemáme rádi konfrontaci s vlastními pocity, když jsme ten, kdo je rozrušený. Společné řešení problémů je ale důležité pro zdravé vztahy a mnohdy to vyžaduje argumentování.
Cílem je pochopit, ne zvítězit
Spory vznikají na základě toho, že se nám nedaří podívat se na věc z druhé strany. A k tomu je argumentování. Nesnažíme se o to, abychom každý spor vyhráli, snažíme se pochopit toho druhého, abychom mohli dospět k určitému závěru, který pro nás bude kompromisem. Spory jsou často ovlivněny emocemi, proto je poměrně složité se kontrolovat.
Nevytahujte minulost
Dobrá argumentace znamená, že nebudeme používat slova, jako je „vždycky“ nebo „nikdy“. Pro dobrou argumentaci je důležité zabývat se pouze aktuálním problémem a ne všemi věcmi, které se udály v průběhu posledních měsíců nebo let. Vyvolávání minulých bolestí a opakování starých argumentů je lákavé. Někdy to ale používáme jen proto, abychom druhou osobu zranili. Snažte se držet faktů, které ovlivňují každý spor.
Připravte se přijmout jinou perspektivu
Buďte připraveni vidět perspektivu druhé osoby. Nemusíte souhlasit s druhou stranou, abyste viděli její perspektivu. Avšak pro správnou argumentaci je důležité vidět problém z co nejvíce stran. Vstoupit do mentálního souboru těch, s nimiž se hádáte, vám umožní zjistit, co je ovlivňuje. Možná se cítí ohroženi, úzkostliví nebo naštvaní. V každém případě projevování empatie sníží teplotu rozpravy a umožní vám oběma dospět k vyřešení.
Udržujte své emoce pod kontrolou
Emoce hrají v každém konfliktu důležitou roli tím, že mění situaci. Snažte se zachovat si klid a dvakrát si rozmyslete, než něco v návalu emocí řeknete. Mohlo by vás to pak zbytečně mrzet.